Umm

(zeg 'Oem')

Umm zingt liedjes
eerst voor haar vader,
dan voor het hele land,
zelfs voor de president!

Als Umm op de radio zingt,
lopen de straten van de stad leeg.

5 jaar na het erg succesvolle 'Geen Spijt. Leven en liedjes van kleine Edith', creëert DE KOLONIE MT – deze keer samen met Moussem – opnieuw muziektheater op basis van het levensverhaal van een grote zangeres.

Umm Kulthum heeft een legendarische stem en is een excentrieke, iconische persoonlijkheid. Haar liedjes zijn nog steeds immens populair in de Arabische wereld.

Deze UMM wordt een universeel verhaal in beeld, tekst, beweging en muziek. Thaïs Scholiers zingt, speelt en neemt het kleine publiek mee in de wereld van een grootse diva. Bo Spaenc componeert en speelt samen met Osama Abdulrasol live muziek op een arsenaal van instrumenten uit alle hoeken van de wereld. Taha Adnan schreef een voorbereidende gedichtencyclus.

UMM is een verhaal van weinig woorden en veel muziek. UMM is muziektheater voor kinderen én ouders, met roots in alle windstreken.

Bij deze voorstelling werd ook een boek en CD gemaakt.

Thaïs Scholiers, actrice met een gouden stem en twinkelende ogen. Zong en speelde eerder bij Theater FroeFroe, Het Paleis, Walpurgis en voor De Kolonie MT in de voorstelling ‘Geen Spijt’.

Osama Abdulrasol, veelzijdige muzikale tovenaar, die met zijn muziek Oost en West omarmt. Dat deed hij al bij Les Ballets C dela B en  Sidi Larbi Cherkaoui.

Trailer Umm

Trailer Oum (Français)

credits

Concept, compositie, muziektheatrale regie &live muziek: Bo Spaenc 
Regie: Benjamin Van Tourhout
Spel & zang: Thaïs Scholiers
Live muziek: Osama Abdulrasol

Poppen: Filip Peeters
Vormgeving: Steven Brys
Kostuums: Viola Vandomme
Lichtontwerp en techniek: Dries Bellinkx
vrij naar het boek UMM van Paul Verrept

 

Met steun van de Vlaamse Gemeenschap en cultuurcentrum Berchem.

Reacties

"(...) het personage Umm (...) vertelt haar verhaal. ze toont haar boosheid, haar verdriet, haar vechtlust en haar vreugde. Dat is heel direct, en dat werkt heel overtuigend voor de toeschouwers. (...) Dankzij de Oosters klinkende melodieën, de zachte klanken uit de snaarinstrumenten van Osama Abdulrasol, de percussie, de geluiden van Bo Spaenc, de liedjes die het personage (Thaïs Scholiers) zingt, het aandoenlijke spel met de babypop en met de twee katpoppen (van de hand van Filip Peeters) verloopt die omzetting van boek naar theater goed. (...) Hier zorgt de muziek voor de juiste sfeer, hier stuwen de klanken het verhaal. Puur, helder, zonder ballast. Soms interactief, steeds aandoenlijk." - Tuur Devens in De Bond

"Een voorstelling ver boven het gemiddelde! Meer van dat graag!!" - een leerkracht van het 1ste leerjaar

"De voorstelling was subliem, prachtig! Het is een van de beste voorstellingen van Ten Noey voor kleuters." - een leerkracht van de 3de

kleuterklas